Sekolah di Malaysia kembali diliburkan

Rappler.com

This is AI generated summarization, which may have errors. For context, always refer to the full article.

Sekolah di Malaysia kembali diliburkan

EPA

Ekspor asap dari Indonesia membuat 2.926 sekolah di Malaysia ditutup pada Senin 28 September 2015.

KUALA LUMPUR, Malaysia — Pemerintah Malaysia kembali meliburkan 2.926 sekolah di berbagai wilayah di Malaysia.

“Menyusul keadaan kabut asap yang dicatatkan di beberapa negeri semakin buruk, kementerian memutuskan untuk menutup sekolah-sekolah yang terdampak bagi menjamin kesehatan dan keselamatan pelajar,” kata Menteri Pendidikan Malaysia Datuk Seri Mahdzir Khalid seperti dikutip harian lokal Utusan Malaysia, 28 September.

Dalam rilisnya, Kementerian Pendidikan Malaysia memerintahkan penutupan sekolah-sekolah di Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Negeri Sembilan, Sri Aman di Kuching dan Samarahan di Sarawak. Indeks Pencemaran Udara (IPU) di sana masuk kategori tidak sehat dan sangat tidak sehat. 

Seperti yang dikutip dari media lokal Sinar Harian, Datuk Seri Mahdzir Khalid mengizinkan setiap daerah untuk meliburkan sekolah di kawasan masing-masing.

“Keputusan menutup sekolah bisa dilakukan jika bacaan IPU di kawasan tersebut tercatat antara 120 hingga 150 sementara jarak penglihatan di bawah 500 meter,” katanya.

Selain itu, Kementerian Pendidikan Malaysia akan terus memantau perkembangan IPU diseluruh negara dan kembali mengumumkan keadaan terkini pada pukul 2 siang ini.

Sebelumnya, Pemerintah Malaysia juga pernah menutup sekolah di Kuala Lumpur dan sekitarnya karena kabut asap yang datang dari wilayah Indonesia. —Laporan dari Antara/Rappler.com

BACA JUGA:

Add a comment

Sort by

There are no comments yet. Add your comment to start the conversation.

Summarize this article with AI

How does this make you feel?

Loading
Download the Rappler App!