Ukraine

Ukraine urges global ban of Russia’s RT over presenter’s call to drown children

Reuters
Ukraine urges global ban of Russia’s RT over presenter’s call to drown children

RT. The RT app is seen on a smartphone in front of their logo in this illustration taken February 28, 2022.

Dado Ruvic/Reuters

Margarita Simonyan, RT's editor-in-chief, says she had suspended the presenter, Anton Krasovsky, because of his 'disgusting' comments, adding that no one at RT shared his views

Ukraine branded the Russian state-controlled broadcaster RT as an inciter of genocide on Sunday, October 23, after a presenter said Ukrainian children who saw Russians as occupiers under the Soviet Union should have been drowned.

Within hours, Margarita Simonyan, the channel’s editor-in-chief, said she had suspended the presenter, Anton Krasovsky, because of his “disgusting” comments, adding that no one at RT shared his views.

In his show broadcast last week, Krasovsky said children who criticized Russia should have been “thrown straight into a river with a strong current”.

Krasovsky is a pro-war commentator on Russian television who has been sanctioned by the European Union.

He was responding to an account by Russian science fiction author Sergei Lukyanenko about how, when he first visited Ukraine in the 1980s, children told him they would live better lives were it not for Moscow occupying their country.

“They should have been drowned in the Tysyna (river),” Krasovsky said in reply. “Just drown those children, drown them.” Alternatively, he said, they could be shoved into huts and burned.

In a short segment of the interview on social media, Krasovsky also laughed at reports that Russian soldiers had raped elderly Ukrainian women during the invasion.

“Governments which have still not banned RT must watch this excerpt,” Ukraine’s Foreign Minister Dmytro Kuleba said on Twitter, linking to a clip of the interview.

“Aggressive genocide incitement (we will put this person on trial for it), which has nothing to do with freedom of speech. Ban RT worldwide,” Kuleba added.

Russian state television, heavily controlled by the Kremlin, has been a vocal cheerleader of Russia’s invasion of Ukraine.

Presenters have routinely dismissed reports of Russian war crimes and many have used airtime to call on President Vladimir Putin to take an even more aggressive approach to the invasion.

The Kremlin denies its forces have committed war crimes in Ukraine.

In a statement on the channel’s website, Simonyan added, “For the children of Ukraine, as well as the children of Donbas, and all other children, I wish that all this ends as soon as possible, and they can live and study in peace again – in the language they consider native.” – Rappler.com

Add a comment

Sort by

There are no comments yet. Add your comment to start the conversation.